Mindfulness med Ingvild Jebsen

Mindfulness

Tankespinnet vårt handler ofte om å være frem i tid eller bakover i tid. Det gjør oss fraværende i alle de øyeblikkene vi lever. Det er kun i nuet vi kan oppdage hva vi faktisk gjør og hva som skjer.

Her og nå

Oppmerksomhetstrening

Har du opplevd at nærmest et helt møte er passert, uten at du egentlig har fått med deg hva gruppen har snakket om?

Har du sittet i bilen med barn i baksetet som plutselig roper ut MAMMA, jeg må tisse! Og så viser det seg at de har sagt det 5 ganger allerede.

Eller at du stadig går fra nøklene eller lommeboken? Du er allerede i møtet du er på vei til?

Å være oppmerksom i en travel hverdag kan være utfordrende. Oppmerksomhetstrening handler om å være bevisst tilstede der du er, fra øyeblikk til øyeblikk.

I tillegg handler det om å møte det som skjer i deg og rundt deg objektivt, observerende, uten analyse, tolkning eller dømming, og med vennlighet. Heller med et barns nysgjerrighet og undring, aksepterende og anerkjennende til det som faktisk er.

Hverdagen med mindfulness

Med økt oppmerksomhet vil du erfare at sansene dine gir deg flere inntrykk og sterkere opplevelser.

Gjennom trening, og med de grunnleggende holdningene i oppmerksomhetstreningen vel fremme i bevisstheten, vil du kunne møte det som skjer rundt deg og i deg selv på en mer årvåken måte. Og du vil kanskje stadig oppdage nye ting.

Du vil kanskje få med deg flere detaljer, og ha større glede av de små ting som egentlig betyr så uendelig mye i livene våre.

For min egen del er det tilstedeværelsen i alle øyeblikkene som har betydd mest, samt evnen til å finne ro i meg selv og greie å akseptere og anerkjenne at slik er det akkurat nå. Selv om det rusker skikkelig i livet mitt, å kunne hvile i tilliten til at det vil endre seg.

Interessen har eksplodert

Forskning øker interessen

Mindfulness styrker bl.a. vår hukommelse, læringsevne, selvinnsikt og empati. I tillegg skrumper senteret av hjernen som styrer våre stressresponser.

Dette er dokumentert gjennom hjerneskanning av deltakere før og etter forskningsstudier, samt gjennom deltakernes tilbakemeldinger.

Mindfulness viser seg også å ha en positiv effekt på mange som lider av angst og depresjon, samt reduksjon av smerte hos mennesker med langvarige muskel eller skjelettplager.

Effekten av denne treningen har vist seg allerede etter et 8 ukers program ved ca 30 minutters daglig trening.

Å trene oppmerksomhetsmuskelen er en livsvarig trening. Det blir som å ta din daglige medisin.

Mindfulness med Ingvild Jebsen

Interessen for mindfulness har eksplodert, takket være viktige forskningsresultater og effektdokumentasjon.

Tilstedeværelse

Fyller deg med energi

Tankespinnet vårt handler ofte om å være frem i tid eller bakover i tid. Det gjør oss fraværende i alle de øyeblikkene vi lever.

Det er kun i nuet vi kan oppdage hva vi faktisk gjør og hva som skjer.

Vi kan ha tanker om hva vi gjorde. Men for å erfare og sanse det må vi være oppmerksomt tilstede der vi er. I oss selv.

Med tid og trening så kan dette bli en måte å leve på.

Etter hvert vil du erfare at det du tidligere opplevde som energilekkasje vil fylle deg med energi. Fordi du er mer til stede i deg selv med et åpent sinn der du er.

Å komme til et bedre sted er en illusjon. Du er her nå!

Individuelle timer for

innføring i Mindfulness meditasjon

Pris for 1 time (60 min.) kr.900,-

Jeg erfarer at disse innføringstimene ofte medfører veiledning.

De fleste av oss har noen utfordringer i livet som kan aktualiseres i bevisstheten under meditasjonen.

Du velger selvfølgelig selv om du ønsker å samtale om det. Jeg anbefaler at du kommer minimum 5 ganger.

Det kreves at du setter av tid hver dag mellom våre møter for å få utbytte av det.

Mindfulness med Ingvild Jebsen

Vi tar best vare på fremtiden ved å ta vare på nåtiden.